• Programmeur Kim Smit boekt elk seizoen de voorstelling. - Een lastige maar vooral leuke puzzel! -

    Aangeleverd door de Kampanje
  • Jon van Eerd siert dit seizoen de voorkant van de nieuwe theatergids, ontworpen door Ron v Noord.

    Aangeleverd door de Kampanje
  • Benieuwd naar dé tip van Kim? Nasrdin Dchar. Kim: - Ik was zó onder de indruk van de voorstelling van Nasrdin. Wat mij betreft moet iedereen hem gezien hebben! -

    Aangeleverd door de Kampanje

'Soms neem je een gok'

DEN HELDER Voor elk wat wils: van lachen met bekende namen als Najib Amhali, Tineke Schouten en Jon van Eerd, tot dansen met de Dirty Daddies, Bert Visscher en Gerard Ekdom. Aan de kleintjes is ook gedacht: griezel mee met Dolfje Weerwolfje, maak je klaar voor Brugklas de Musical en ga mee op vakantie met Juf Roos. Natuurlijk is Theater de Kampanje ook dit jaar weer het middelpunt van evenementen zoals het Key Keg Beerfestival.

Het is een begrip geworden in Den Helder en omstreken: het nieuwe theaterseizoen van Theater de Kampanje gaat bijna weer van start. Tegenwoordig hoeven belangstellenden niet meer voor de deur van de Kampanje te kamperen maar kan er online al een verlanglijstje gemaakt worden voor de mensen die er snel bij willen zijn.

Net als elk jaar weet het theater een boeiende theatergids met een nog boeiender programma samen te stellen. Dit jaar mocht Ron van Noord, 'Digital Concept Artist' de cover van de theatergids ontwerpen. Programmeur Kim Smit: " Ik ben een tijdje terug tegen een prachtig schilderij van Ron gelopen waar een meisje aan een kraan hing. Dat ontwerp wist mij zo te boeien waardoor ik al snel wist dat ik met Ron wilde samenwerken. Samen zijn we gaan brainstormen over het ontwerp en over de artiest die dit jaar de voorkant zou sieren. Dat kon uiteindelijk niemand anders dan Jon van Eerd zijn."

Zaterdag 20 april konden belangstellenden 3 uur lang genieten van een gevarieerd programma waarbij een voorproefje te zien was van het nieuwe theaterseizoen. Kim: "Als je de voorstellingen leest in de gids kan het zijn dat een voorstelling niet goed overkomt. Tijdens zo'n avond krijg je kleine stukjes uit verschillende voorstellingen te zien waardoor je een veel beter beeld krijgt van wat je allemaal staat te wachten aankomend seizoen. Deze avond hebben artiesten als Dick Raat, Tony Neef, Marja van Katendrecht, en Joia Rath een voorproefje gegeven van hun shows. We kijken terug op een zeer geslaagde avond!"

 Als programmeur zijnde is Kim Smit verantwoordelijk voor het boeken van de voorstellingen die we in het theater te zien krijgen. Uit de drieduizend aanbiedingen worden er gemiddeld honderdvijftig à honderdzestig voorstellingen daadwerkelijk geboekt. "Ik heb veel gesprekken met verschillende agentschappen. Soms krijg je van de grote naam te horen dat 'Den Helder weer aan de beurt is' en over andere voorstellingen kan ik goed sparren met Arjaen Kersten. We houden dan rekening met de grootte van een voorstelling, of iets bij het helderse publiek past en nog meer factoren. We willen een gevarieerd programma bieden, dit kan soms best een puzzeltje zijn", legt Kim uit. "Je neemt soms een gok als een voorstelling erg duur is of een artiest nog relatief onbekend is. Ik maak van te voren een prognose op basis van eerdere voorstellingen. We verwachten niet dat alle voorstellingen uitverkocht raken maar proberen dit te in te halen met grotere voorstellingen waar we wel veel van verwachten. Zo'n gok was bijvoorbeeld de voorstelling van Fred van Leer vorig jaar. Dit was zo snel uitverkocht dat we aankomend seizoen een reprise hebben geboekt. Nu is deze ook al uitverkocht!"

Dankzij de kracht van Social Media ziet Kim dat jonger publiek meer geïnteresseerd raakt in het theater. Bekende YouTubers zijn sinds een aantal jaar niet meer uit het theater te denken. De eerste YouTuber die bij de Kampanje optrad was Furtjuh, vorig jaar was Nienke Plas in Den Helder te zien en dit jaar komt Kai Gorgels naar het Helders theater. "Je ziet dat er op Social Media een hele nieuwe markt is. YouTubers adverteren zelf al veel op hun eigen kanalen en wij kunnen daar mooi op inhaken. Het is leuk om te zien hoe dat een beetje verschuift en hoe je weer nieuw publiek naar je theater kan halen."

Er is weer een mooi programma samengesteld voor liefhebbers. Liefhebbers van opera, dans, cabaret en muziek kunnen hun hart ophalen met het zeer gevarieerde programma. Aan de kinderen is ook gedacht, naast verschillende voorstellingen zal er ook dit jaar weer een pietenfabriek voor verschillende leeftijden zijn, is het kinderboekenweekfeest weer van de partij en kunnen peuters hun hart ophalen tijdens het peuterfestival. Naast verschillende voorstellingen worden er ook weer pubquizzen, verschillende proeverijen en dansavonden georganiseerd dit seizoen. Kim Smit: "We hopen dat onze gasten blij zijn met ons aanbod en genieten van alles wat hun kunnen bieden. We kijken uit naar een mooi theaterseizoen!"