• Een van de weinige tastbare herinneringen aan de 'carport' van Den Helder.

    Aangeleverd: Sophie de Haas

De 'carport' van Den Helder

DEN HELDER De Antilliaanse rap: ‘This is the hood, de ‘carport’ van de straat, this is the hood, met of zonder baan…’ Ooit een ontmoetingsplek voor Antilliaanse mannen. Vanwege overlast werd het huisje gesloopt, nu is het een kale vlakte. Regisseur Judith de Leeuw maakte een korte documentaire over: 'Mensen zoeken naar verhalen, ze denken dat het een film is of zo'.

VERHALEN Regisseur Judith de Leeuw ging op zoek naar 'echte verhalen' die zich achter het stereotype verhaal schuilhouden. Maar is het aan haar om deze verhalen te vertellen? "Gaandeweg het draaiproces kwam ik erachter dat de mannen in de beelden heel iets anders zagen", zegt Judith.

TELEDOC Teledoc Campus is een samenwerkingsproject van onder andere de NPO en het Mediafonds voor de ontwikkeling van documentairetalent. Jonge regisseurs en producenten krijgen met een korte documentaire de kans om ervaring op te doen. Een van deze jonge talenten is Judith de Leeuw.

OBSERVATIEMETHODE Judith de Leeuw (1981): "Ik ben opgegroeid op Texel en zat eind jaren '90 in Den Helder op school, daarna de toneelschool en de Gerrit Rietveld Academie. Nu werk ik als filmmaker/kunstenaar. Ik hou veel van Den Helder."

De meeste documentaires kennen tegenwoordig een heldere opbouw, bij ‘Een film of zo’ is dit niet het geval. Het is een fly on the wall techniek, een observatiemethode die door kijken en luisteren informatie inwint. Judith: "Ik zie dit niet zo. Mijn vorige films waren fly on the wall, in deze film ben ik als maker heel aanwezig, de mannen kijken in de camera. Ik wilde een film maken met vaste kaders."

UITDAGING ‘Een film of zo’ start in ‘the hood’ - straattaal voor ‘buurt’ - in de Dommelstraat. Mensen doen op de kale vlakte hun verhaal over de ‘carport’; een bankje en een geportretteerde deur zijn nog de enige tastbare herinneringen. Judith gaat opzoek naar verhalen als die er zijn. De interviewer wordt nu geïnterviewd, er worden onaardige opmerkingen gemaakt, een confronterende ervaring. Judith zegt in de film: “Het eten vind ik ‘ongemakkelijk’. Als ik hier ben, verdwijnen alle verhalen…” Lukt het haar op de verhalen boven tafel te krijgen of zijn er geen verhalen? De filmmaker staat voor een uitdaging.

INDRINGEND Een krachtig visueel wapengekletter volgt. Met verschillende perspectieven en een andere visuele taal proberen zij samen een verhaal van deze plek te maken. Maar welke dienst heeft Judith de hoofdpersonen met deze film bewezen? Judith: "Er is niet één versie, één waarheid, iedereen leeft in zijn eigen verhaal." De Helderse gemeenschap zal deze film met gemengde gevoelens ontvangen. Judith: "Wat voor de een positief is, zorgt bij de ander voor verdriet." Momenteel worden er veel goede initiatieven in Den Helder ontplooid. Er wordt hard gewerkt om het imago van Den Helder positief op de kaart te zetten.

UITZENDING ‘Mensen zoeken naar verhalen, ze denken het een film is of zo’, zondag 13 januari bij de NTR.