• Groep 4 van De Fontein tijdens de slotpresentatie van het Triade-project.

    Aangeleverd door De Fontein

Leerlingen los met muziek en zang

DEN HELDER Verschillende basisscholen in Den Helder werken samen met Triade aan kunst- en cultuuronderwijs. Een van de deelnemende scholen is De Fontein. Elk jaar werken de kinderen samen met een docent van Triade aan een project waarin steeds een andere kunstdiscipline wordt behandeld. Dit jaar zijn de leerlingen los gegaan met muziek en zang. Sander Michalewski, leerkracht van groep 6 op De Fontein, vindt cultuureducatie erg zinvol.

"Vaak is kunst en cultuur een ondergeschoven kindje en dat is jammer. Het is erg belangrijk. Je leert op een andere manier kijken, maar ook leer je op een andere manier bezig zijn. Je leert werk en inspanning van jezelf en van een ander te respecteren. Er gebeurt zoveel in je brein als je met kunst bezig bent. Of het nu gaat om muziek, bewegen of schrijven. Triade werkt hard aan de weg om dit op meer scholen in de lessen te integreren."

Waarom niet tijdens handarbeid? Sander: "Wij merken dat het voor ons lastig is om hele simpele dingen te doen omdat we daar gewoon niet voor opgeleid zijn. Ik kan geen zeefdruk maken, maar het is ontzettend gaaf om te doen. Zo hebben we enkele jaren geleden met kunstenares Marijke van Wijk - helaas onverwacht en veel te vroeg overleden - medailles gemaakt van gips, klei en goudverf. Simpel, maar je moet er maar opkomen. Elk jaar proberen we een andere kunstdiscipline te behandelen. Op deze manier hebben de kinderen na acht jaar basisschool kennis gemaakt met verschillende kunstvakken."

Door de hele school hangen kunstwerken van de voorgaande jaren. Van houtskooltekeningen tot aquarellen. Een pronkstuk hangt in de hal en is gemaakt van polystyreen. "Dat was zo goed gelukt. We proberen aan elk project iets tastbaars over te houden. Wat op school blijft of wat je als leerling de rest van je leven mee kan nemen. Vorig jaar hebben we iets met taal gedaan en is er een boekje uitgegeven. Zo'n boekje waar jij dan instaat is leuk."

Dit jaar zijn in alle klassen van de school in allerlei vormen liedjes gemaakt en bedacht. Allemaal rond het thema ruimtevaart. Per klas verschilt het eindresultaat. "De ene klas is heel expressief met muziek en taal. Bij de andere klas moet je er meer aan sjorren. In mijn eigen klas wordt er een stukje gezongen en wordt een stukje gerapt," vertelt Sander. "We hebben één jongen die kan onwijs goed beatboxen. Hij heeft wat andere kinderen om zich heen verzameld waar hij dan een klein stukje aan heeft geleerd. Zes kinderen staan daar dan te beatboxen. We hebben wat instrumenten van school gebruikt en een dansje hoort er natuurlijk ook bij. Zo gaan we door het hele lied heen."

Liedjes vol zang en dans vragen om een optreden op een groot podium. Ter afsluiting van het project, en om de vakantie in te luiden, presenteren de leerlingen het eindresultaat voor de hele school.